Na een paar weken allerlei grote en kleine lesjes uit te hebben geprobeerd, is het tijd om zelf een klassikale les te bedenken en geven. Ik kies er één waarin de kinderen hun lengte leren vergelijken. Op de lange termijn moet het bijdragen aan de ontwikkeling van meetbesef.
Om in de kring de aandacht van de kinderen te trekken, laat ik een stok uit de gymzaal zien. Ik vraag wie zonder te bukken onder de stok door kan lopen. Een aantal kinderen mag het proberen. Sommige kinderen buigen toch per ongeluk (of expres) hun benen. We moeten er een beetje om lachen. ‘Wie kan er écht zonder zijn benen te buigen onder de stok doorlopen?’ vraag ik nog eens aan de groep. De spanning loopt op. ‘Mees misschien?’ stel ik voor. Dat lukt en alle kinderen zijn verrast.
Dan leg ik de stik weg en roep Ravi naar voren. ‘Wie is het kleinst, Ravi of Mees?’ Al snel is duidelijk dat Ravi groter is. Eén voor één plaatsen we nog een paar kinderen op een rij, van klein (Mees) naar groot (Ravi). Adam merkt op, dat het handig is om met de ruggen tegen elkaar te gaan staan, op die manier kan gemakkelijk gemeten worden wie het langst is.
Als er vijf kinderen in de kring staan, vraag ik de kinderen één voor één om iemand te kiezen die ongeveer net zo groot is als zijzelf en bij diegene te gaan staan. Er wordt druk gemeten en vergeleken in de kring. Als de groepjes wat groot en onduidelijk worden en Mees opeens zegt dat hij moe is van het staan, brei ik er een einde aan. Juf Doris laat de oudere kinderen nog een paar platen kleuren. Die kunnen aan elkaar geplakt worden en dan hebben de kinderen een meetlat.
Na afloop is Doris positief. Ze geeft een heleboel fijne feedback, maar merkt ook op dat mijn vraag wie er groter of kleiner was dan Ravi, te ingewikkeld was. Ik had beter een open of een gesloten vraag kunnen stellen. Verder vond zij het goed dat Fleur wat aanwijzingen gaf, toen zij niet direct wilde antwoorden. Hierdoor gaf ze toch een antwoord, wat voor de verlegen Fleur een positieve ervaring is met praten in een groep.
Zelf ben ik ook tevreden over de les. Wat is lesgeven aan de kleinsten toch leuk!